Otsikko
Kirjastonhoitaja Haluaisin tietää kuinka paljon Suomessa ilmestyy omakustanteita vuosittain ja onko olemassa tietoa siitä, minkä tyyppisiä omakustanteita…

Kysytty

Hei kirjastonhoitaja

Haluaisin tietää kuinka paljon Suomessa ilmestyy omakustanteita vuosittain ja onko olemassa tietoa siitä, minkä tyyppisiä omakustanteita julkaistaan eniten, runoja, sukutarinoita, elämänkertoja, dekkareita...

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen kustannusyhdistys kokoaa vuosittain tilastot julkaistuista uusista nimekkeistä. Omakustanteiden määriä ei tilastoida samalla tavalla ja tarkempia tietoja vuosittain ilmestyneistä omakustanteista onkin vaikea löytää. Kirjakauppamyyntiin tai kirjastoon lainattavaksi päästäkseen on omakustanteelle haettava ISBN-tunnus. Kaikki omakustanteiden kirjoittajat eivät välttämättä tähän pyri.

Uutisoinnin mukaan omakustanteita tehdään ja luetaan Suomessa yhä enemmän. Kansainvälinen omakustannepalveluita myyvä BoD (Books on Demand) toteutti seitsemässä maassa, myös Suomessa tutkimuksen omakustanteiden kirjoittamisesta. Omakustannekirjailijoita oli online-kyselyssä mukana 5 500, lukijoita tuhat. Tutkimuksen mukaan Suomessa julkaistiin omakustanteina eniten kaunokirjallisuutta (67 %). Tietokirjojen osuus oli 39 ja ammattikirjallisuuden yhdeksän prosenttia.

Helsingin Sanomat 10.3.2016

26.6.2019 Books on Demand julkaisi tiedotteen, jonka mukaan omakustantamisen suosio jatkaa edelleen kasvuaan: https://www.bod.fi/7318.html

Kirjailijaliiton mukaan omakustanteiden julkaisu on yleistynyt, mutta niiden osuus uusista julkaisuista on vain kymmenisen prosenttia. https://kirjoittajakoulu.fi/kirjan-julkaiseminen-kustantamo-omakustanne/

0 ääntä

Kommentit

Hyvä vastaaja, tarkoitatko tosiaan, että kirjastot eivät ottaisi kokoelmaan kirjaa, jossa ei ole ISBN-numeroa? "lainattavaksi päästäkseen"?
Eiväkö kirjakaupatkaan ottaisi myyntiin sellaista kirjaa, missä sitä ei ole?