Jos aikoo kirjoittaa omakustannekirjan, niin kenen nimet kirjan kanteen tulevat, jos aion kirjoittaa äitini päiväkirjamerkinnöistä kirjan. Tulisiko siihen…

Kysytty

Jos aikoo kirjoittaa omakustannekirjan, niin kenen nimet kirjan kanteen tulevat, jos aion kirjoittaa äitini päiväkirjamerkinnöistä kirjan. Tulisiko siihen äitini nimen lisäksi minun nimeni, että olen toimittanut kirjan, vai tuleeko minun nimeni vain sisäsivulle? Olen jonkin verran muokannut tekstiä luettavammaksi ja myös kirjoittanut johdantokappaleen ja valinnut kuvat kirjaan. Riittääkö, että valokuvien ottajan (kolmas henkilö) nimi on sisäsivuilla, eikä kannessa? Kuvia on n. 13 kpl 60-sivuisessa kirjassa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

SFS-standardissa nro 4414 annetaan ohjeet siitä, mitä tietoja kirjojen nimiölehdille painetaan ja missä muodossa ja järjestyksessä nämä tiedot esitetään.
Tämän standardin mukaan tekijä on ”henkilö tai yhteisö, joka vastaa julkaisun tiedollisesta ja taiteellisesta sisällöstä” ja toimittaja on ”henkilö tai yhteisö, joka vastaa julkaisun sisällön valmistelusta”.
Standardin mukaan nimiösivulla tulee ilmoittaa vähintään tekijä(t) ja nimeke, myös toimittajan ja avustajan nimet.
Toimittajan osuus ilmoitetaan selvästi esim. ”toimittaja”, ”toimittanut”.
Myös avustajan osuus ilmoitetaan selvästi esim. ”kuvittaja”. Avustajan tiedot voidaan standardin mukaan painaa vaihtoehtoisesti myös nimiösivun kääntöpuolelle.
Kyseessä olevaa standardia kirjojen nimiösivuista voi kysellä kirjastosta, internetistä siitä löytyy vain lyhyt kuvaus http://www.sfs.fi.
Omakustanteiden ulkoasun suunnitteluun löytynee apua myös Kai Vakkurin kirjoista Omakustantajan käsikirja (BTJ Kirjastopalvelu, 2005) ja Digitaalinen painaminen ja muita neuvoja omakustantajalle (Etelän kirja, 2003).