Kirjastoalan kelppoisuusvaatimuksista: Laki määrittelee kirjastoammattilaisen kelpoisuuden mm. seuraavasti: "Kunnan kirjastolaitoksen henkilöstöstä vähintään…

Kysytty

Kirjastoalan kelppoisuusvaatimuksista: Laki määrittelee kirjastoammattilaisen kelpoisuuden mm. seuraavasti: "Kunnan kirjastolaitoksen henkilöstöstä vähintään 70 prosentilla tulee olla: (4 §:n 1 momentti)
1) yliopistossa suoritettu korkeakoulututkinto, johon sisältyvät tai jonka lisäksi on suoritettu vähintään 60
opintopisteen laajuiset korkeakoulutasoiset kirjasto- ja informaatioalan opinnot; (4 §:n 1 momentin 1.
kohta"
> Kysymykseni: miten 60 opintopisteen laajuiset pätevöittävät opinnot määritellään, tai täsmällisemmin: riittääkö korkeakoulututkinnon suorittaneelle pätevöitymiseen 60 opintopisteen opiskelu 210 op:n laajuisesta kirjasto- ja tietopalvelun koulutusohjelmasta amk:ssa - siis siten, että ko. opintopisteet ovat vain osa koko 210 op:n tutkinnosta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kun henkilö on suorittanut korkeakoulututkinnon yliopistossa tai ammattikorkeakoulussa, hän täyttää kelpoisuusvaatimuksen suoritettuaan vähintään 60 opintopistettä korkeakoulutasoisia kirjasto- ja informaatioalan opintoja. Myös osa laajemmasta tutkinnosta antaa pätevyyden, kunhan opintopisteitä on suoritettu mainitut 60 op.