Haluaisin pitää koulussa esitelmän Suomen kirjastojärjestelmästä. Haluaisin perehtyä sen historiaan ja kertoa sen erityispiirteistä verrattuna muitten maitten…

Kysytty

Haluaisin pitää koulussa esitelmän Suomen kirjastojärjestelmästä. Haluaisin perehtyä sen historiaan ja kertoa sen erityispiirteistä verrattuna muitten maitten kirjastojärjestelmään. Mistä löydän sopivaa materiaalia? Olen käynyt netissä, mutta tietoa on niin paljon.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Oletan, että olet tutustunut Yleisten kirjastojen verkkopalveluihin osoitteessa http://www.kirjastot.fi. Näiltä sivuilta pääset aivan varmasti parhaiten alkuun. Kirjastolehti ja kirjastojen Mainio-tietokanta ovat erityisen hyviä tiedonlähteitä. Kirjojakin löytyy todella paljon, ehkä parhaimpia Sinulle olisivat seuraavat:

Yleisten ja tieteellisten kirjastojen toiminta. BTJ 1999
Kirjastot verkossa. BTJ 1999
Uusinta tietoa kirjastotilastoista. Etelä-Suomen lääninhallitus 1998
Kirjastokalenteri 1998
Suomen tieteellisten kirjastojen opas. Suomen tieteellinen kirjastoseura 1998.

Eri kirjastojen toiminnasta, tuloksista ja palveluista saat tietoa ao. kirjastojen omilta kotisivuilta verkossa. Nämäkin sivut löydät helposti Kirjastot.fi -sivujen kautta. Kirjojen saatavuustiedot taas löytyvät esim. pääkaupunkiseudun yleisten kirjastojen yhteisestä tietokannasta Plussasta
joko netistä http://www.libplussa.fi tai menemällä johonkin kirjastoon ja etsimällä saatavuustietoja kunkin kirjaston asiakaspäätteeltä.

Tieteellisten kirjastojen etusivu löytyy osoitteesta http://www.hul.helsinki.fi/tilke/.