Olen ollut yli 15 vuotta työelämässä ja harkitsen alanvaihtoa. Jo pidemmän aikaa kirjastossa työskentely on ollut kiinnostuksen kohteena. Miltä taholta voisin…

Kysytty

Olen ollut yli 15 vuotta työelämässä ja harkitsen alanvaihtoa. Jo pidemmän aikaa kirjastossa työskentely on ollut kiinnostuksen kohteena. Miltä taholta voisin saada tietoa jo olemassa olevien opintojen ja työkokemuksen hyödyntämisestä ja täydentävien opintojen mahdollisuuksista? Ja miten hyvä työllistymisaste kirjastoissa on?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastoalalle on kyllä paljon tulijoita, joten kovin helppoa ei ole työpaikan saaminen. Esimerkiksi hiljattain Helsingin kaupunginkirjastossa Jakomäen ja Kontulan kaksoiskirjastoon haettiin kirjastoinhoitajaa ja hakijoita oli 61. Tuo ei ole edes korkeimpia määriä, joita hakijoita on ollut kirjastopaikkoihin, ja esimerkiksi Tampereella ja Oulussa on hakijoita tavallisesti vielä enemmän, koska sieltä valmistuu paljon alan opiskelijoita mutta siellä on vähemmän kirjastoja. Harva pääsee myöskään suoraan opinnoista vakituiseen työhön, vaan tyypillisempää on, että kirjastossa työskennellään ensin määräaikaisissa sijaisuuksissa ja ehkä sitten joskus kokemuksen kartuttua saadaan vakituinen työpaikka.

Kirjastoalan koulutuksesta löytyy tietoa Kirjasto.fi:n sivuilta osoitteesta http://www.kirjastot.fi/fi/kirjastoala/opiskelu#.VzG8kU15I5s. Tietyltä osalta kirjaston henkilökuntaa vaaditaan ammatillinen pätevyys eli kirjastoalan opintoja. Periaatteessa siis ilman kirjastoalan koulutustakin on mahdollista työskennellä kirjastossa, mutta ainakin isoissa kaupungeissa palkattavat näyttävät olevan pitkälti alan koulutuksen käyneitä paitsi kirjaston tietotekniikka- tai muut erityisasiantuntijat.

Siitä, voiko aikaisemman koulutuksen ja työkokemuksen lukea hyväksi uusissa opinnoissa, kannattaa tiedustella suoraan oppilaitoksista.