Mikä ero on kirjastovirkailijalla ja -hoitajalla vai onko niissä eroa? Mikä työ on kirjastoamanuenssi? Miten löydän näihin tietoa?

Kysytty

Mikä ero on kirjastovirkailijalla ja -hoitajalla vai onko niissä eroa? Mikä työ on kirjastoamanuenssi? Miten löydän näihin tietoa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastoalan ammateista ja koulutuksesta on kysytty ennenkin Kysy kirjastonhoitajalta -palvelussa. Aikaisemmat vastaukset näet osoitteessa http://www.kirjastot.fi/FI/asklibrarian/archive.asp#Hakutulos (tai kirjoita Etsi arkistosta -hakuriville kirjastoala ja koulutus ja klikkaa hakunappulaa).

Kirjastoissa työskentelee hyvin eritasoisen koulutuksen saanutta henkilökuntaa korkeakoulutuksen saaneista kirjastonhoitajista opistoasteen koulutuksen saaneisiin kirjastovirkailijoihin ja usein täysin ilman alan koulutusta oleviin kirjastoavustajiin. Koulutuksen lisäksi eroja löytyy myös työtehtävistä. Tehtävät vaihtelevat kirjastoittain mm. kirjaston koosta riippuen, mutta yleensä kirjastonhoitajat vastaavat mm. aineistonvalinnasta, luetteloinnista, kokoelmanhoidosta ja tietopalvelusta. Kirjastovirkailijat huolehtivat aineston palautuksesta ja lainauksesta sekä mm. hyllytyksestä ja muista järjestelytehtävistä. Kirjastoamanuenssin virkanimekettä ei enää käytetä yleisissä kirjastoissa, mutta yliopistokirjastoissa sitä edelleen käytetään osasta kirjastonhoitajia.

Lisää tietoa aiheesta saat myös seuraavilta Opetusministeriön www-sivuilta:
http://www.minedu.fi/opm/kulttuuri/kirjastot/index.html http://www.minedu.fi/opm/kulttuuri/kirjastot/perustietoa/kmka.html

5 ääntä
Asiasanat

Kommentit