Kenen runo, missä teoksessa?

Kysytty

Kenen runo, missä teoksessa?
1.kun olin pieni, niin järvi oli sininen...
2. Kun istuimme äitini huoneen hämärässä nöytin sinulle... kun tänä iltana.... äitini uksin ja katselen vaaleita tähtiä....
3. Helmikuun hämässä klo 5 äiti herätti sisareni ja minut...
4. tyttö, joka tanssii toista tyttöä vasten ja he rietävät yhdessä....

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

1. "Kun olin hyvin pieni niin järvi oli sininen, / ja rannan kiven lämpöiset. / -- " on Viljo Kajavan runo kokoelmasta Ennen iltapäivää.

2. ”Kun istuimme, äiti, / syksyisin huoneen hämärässä / minä näytin sinulle / jokaisen uuden syttyvän tähden / -- ” on niin ikään Viljo Kajavaa, kokoelmaan Maan ja meren runot sisältyvästä runosta Kun tänä iltana äiti.

3. "Helmikuun hämärässä kello viisi / äiti herätti sisareni ja minut: nyt isä lähtee. / -- " on sikermän Kevät 1918 aloittava runo Viljo Kajavan kokoelmasta Tampereen runot.

4. " -- nopeat, mykät, niin kuin peilin sisältä / juokseva tyttö, / joka tanssii toista tyttöä vastaan, // ja ne rientävät yhdessä pois, -- " on Peilikuvia-sikermän kolmannesta runosta Eeva-Liisa Mannerin kokoelmassa Niin vaihtuivat vuoden ajat.

2 ääntä

Kommentit

3. Kyseessä on kuvaus runoilijan isän Konrad Kajavan lähdöstä sisällissotaan ja tapahtuma-aika 18.2.1918. Konrad haavoittuisi Väärinmajalla vain pari päivää tämän jälkeen ja viettäisi loppusodan toipilaana Tampereen sairaaloissa. Julkaisin toukokuussa 2021 kirjan: Tampereen runojen isä - Konrad Kajavan sisällissota, jossa kerron hänen sisällissotapolkunsa. Tarkastelen niitä Viljo Kajavan kokoelman runoja joissa "isä" mainitaan ja vertaan niitä historiallisista dokumenteista löydettävissä oleviin todisteisiin.