Etsin yhtä runoa/pamflettia/tms. Nimi tai alku olisi "Vihaan käyttötaidetta", tai jotain sinnepäin.

Kysytty

Hei,

Etsin yhtä runoa/pamflettia/tms. viime vuosisadan alkupuolelta (ehkä suunnilleen).

Nimi tai alku olisi "Vihaan käyttötaidetta", tai jotain sinnepäin. Ainakin muistan siitä vahvan käyttötaiteen vastaisen eetoksen: kirjoittaja julistaa inhoavansa koristeltuja aseita tai miekankahvoja tai muita päältä kauniiksi koristeltuja mutta pahoihin töihin tarkoitettuja esineitä.

Mutta kuka sen kirjoittikaan, ja mistä löytyisi kokoteksti?

Vastaus

Vastattu

Ajankohta ei aivan täsmää kysymyksessä esitetyn arvion kanssa, mutta siitä huolimatta ehdottaisin Eeva-Liisa Mannerin Fahrenheit 121 -kokoelmaan (Tammi, 1968) sisältyvää runoa, joka alkaa sanoilla "Miten minä inhosin koristetaidetta":

"Miten minä inhosin koristetaidetta, / kun näin nuo kauniit jalan viritettävät jouset. -- " (s. 21)

1 ääntä

Kommentit

Kiitos! Se se oli.