Kenen kirjoittama runo on: Uni toi sinut eteeni, katsoit silmiin.Tästä eteenpäin päätät sinä, sanoit. Otin sinut syliini, puristin lujaa ja olin enemmän yksin…

Kysytty

Kenen kirjoittama runo on: Uni toi sinut eteeni, katsoit silmiin.Tästä eteenpäin päätät sinä, sanoit. Otin sinut syliini, puristin lujaa ja olin enemmän yksin kuin koskaan. Ruoho on kasvanut, apila kukkii.

Vastaus

Vastattu

Etsin kysymääsi kaunista runoa ja sen tekijää Lahden kaupunginkirjaston käännösrunotietokannasta sekä suomalaisten arkistojen, kirjastojen ja museoiden hakupalvelu Finnasta, mutta valitettavasti annetuilla hakusanoilla ei löytynyt vastaavaa runoa. Arvelisin runon olevan suomenkielisen tekijän, joten tarkistin myös käsillä olevista painetuista suomalaisista runoantologioista Runoista rakkaimmat : valikoima suomalaisia runoja (toim. Hannu Mäkelä, Otava 1992) sekä Katso pohjoista taivasta (toim. Jenni Haukio, Otava 2017), joista ei runoa kuitenkaan löytynyt.

Ehkä joku lukijoista tunnistaa kyseisen runon?

Finna https://finna.fi/

Lahden kaupunginkirjaston runotietokanta http://runotietokanta.kaupunginkirjasto.lahti.fi/

Runoista rakkaimmat : valikoima suomalaisia runoja / toimittanut Hannu Mäkelä ; [väriliitteiden kuvat: Matti Ruotsalainen] (Helsinki : Otava, 1992)

Katso pohjoista taivasta : runoja Suomesta / toimittanut Jenni Haukio. (Helsinki : Kustannusosakeyhtiö Otava, [2017]. Otava Kirjapaino, 2017)