Käytin tänään Kotkassa? oppimaani sanontaa "olla konamoinaa" eli suomeksi "ei olla milläskään". Nyt kiinnoisi tietää sanan etymologia. Ti Google ei tiennyt…

Kysytty

Käytin tänään Kotkassa? oppimaani sanontaa "olla konamoinaa" eli suomeksi "ei olla milläskään". Nyt kiinnoisi tietää sanan etymologia. Ti Google ei tiennyt vastausta

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tutkiskelin koko joukon sanakirjoja, mutta mistään ei löytynyt oikein tuohon sopivaa. Edes ”Suomen murteiden sanakirja”, jossa on sangen kattavasti murteellisiakin ilmauksia, ei antanut mitään sopivaa merkitystä, sillä esimerkiksi sanan ”koni” merkitys ’huono hevonen’ on aika kaukana tuosta. Slangisanakirjastakaan ei löytynyt sopivaa merkitystä, eikä myöskään eri kielten sanakirjoista paljastunut mitään sopivaa etymologiaa.

Kenties kyseessä on jokin niin paikallinen ilmaus, ettei se ole päätynyt sanakirjoihin. Mahdollista on toki sekin, että tuo on muuntunut jostakin tavallisemmasta ilmaisusta sellaiseen muotoon, ettei alkuperää pysty hevillä huomaamaan.

1 ääntä

Kommentit

Itselle tulee ilmaisusta vaikutelma, ettei se välttämättä sisällä mitään substantiivia kuten 'kona' ('koni'). Voisiko ilmaisun alkuperäinen muoto olla 'ollakkona moinaa', joka kuulostaa erehdyttävästi samalta kuin 'olla konamoinaa'? Siis 'ollako(han) mitenkään' tai jopa 'ollako hää mitenkään'. 'Moinaa' olisi yksi versio sanoista miten/millainen/moinen.