Jyväskylän kirjastoissa on käytössä nk. kelluva kokoelma. Ovatko ne yleisiä Suomessa ja missä muissa kaupungeissa niitä käytetään?

Kysytty

Jyväskylän kirjastoissa on käytössä nk. kelluva kokoelma. Ovatko ne yleisiä Suomessa ja missä muissa kaupungeissa niitä käytetään?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kuntien kirjastojen kelluvat kokoelmat eivät ole yleisiä ainakaan vielä. Ainakin näissä kirjastoissa Suomessa aineistot kelluvat joko kokonaan tai osittain:

- Keski-kirjastoista Saarijärven ja Wiitaunionin kirjastot (Pihtipudas, Viitasaari, Wiitaunionin kirjastoauto). Osittainen kellutus on käytössä Jyväskylässä ja Jämsässä. Laukaa ja Hankasalmi harkitsevat osittaista kellutusta.
- Heinäveden kunnankirjasto
- Oulun kaupunginkirjastossa on aloitettu kellutus vuoden 2015 alusta.

- Helmet-kirjastoista Vantaalla ja Espoossa alkaa kellutukseen liittyvä projekti tänä vuonna (2015):

http://hankkeet.kirjastot.fi/hanke/kelluva-kokoelma-ei-sammaloidu

3 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Hei.

Onko kelluttavien kirjastojen tilanteeseen tullut päivitystä? Toivoisin saavani mahdollisimman tyhjentävän vastauksen siihen, mitkä kirjastot Suomessa kelluttavat edes osaa kokoelmastaan.

Hei.

Onko kelluttavien kirjastojen tilanteeseen tullut päivitystä? Toivoisin saavani mahdollisimman tyhjentävän vastauksen siihen, mitkä kirjastot Suomessa kelluttavat edes osaa kokoelmastaan.