Jos kirja on ollut kadoksissa vuodesta 1996 asti ja siitä ei ole tullut ensimmäisen myöhästymisilmoituksen jälkeen mitään kehotusta tai maksulappua, enkä sen…

Kysytty

Jos kirja on ollut kadoksissa vuodesta 1996 asti ja siitä ei ole tullut ensimmäisen myöhästymisilmoituksen jälkeen mitään kehotusta tai maksulappua, enkä sen jälkeen ole tarvinnut kirjastopalveluja, niin asia pääsi unohtumaan. Kirja kuitenkin löytyi vähän aikaa sitten vahingossa. Nyt kun opiskelen, tarvitsisin kirjastoa. Joten kun palautan kirjan (jos enää mahdollista),
niin paljonko joudun maksamaan maksuja, jotta voisin taas lainata jatkossa (jos mahdollista) ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tapasi väärinkäyttää kirjastopalveluja on valitettavan yleinen. Ei liene kenenkään edun mukaista, että kirjastojen kirjat lojuvat asiakkaiden omissa piiloissa vuosikausia. Sanot ettet ole tarvinnut kirjastopalveluja muutamaan vuoteen. Olisitko ehkä kuitenkin poikennut ihan huvin vuoksi joskus, jos sinulla ei olisi ollut näitä selvittämättömiä asioita kirjaston kanssa? Vastaus kysymykseesi on joka tapauksessa käyttösääntöjen mukaisesti: maksamalla maksimimyöhästymismaksun (30,-/kirja) saat lainausoikeutesi takaisin. Voit palauttaa kirjasi ja maksaa missä tahansa Helsingin kaupunginkirjaston palvelupisteessä. Tarkista samalla osoitetietosi ja pyydä tunnusluku, jotta voit jatkossa seurata lainatilannettasi yleisöpäätteeltä. Suosittelen myös tutustumista Helsingin kaupunginkirjaston käyttösääntöihin esim osoitteessa http://pandora.lib.hel.fi:6080/hs/solution/h23/q110.htm
Tervetuloa!