Jos jotain kirjaa ei ole saatavilla Piki-verkkopalvelusta eli mistään Pirkanmaan kirjastosta että sitä ei voi tehdä sitä kautta kaukovarausta mutta se olisi…

Kysytty

Jos jotain kirjaa ei ole saatavilla Piki-verkkopalvelusta eli mistään Pirkanmaan kirjastosta että sitä ei voi tehdä sitä kautta kaukovarausta mutta se olisi saatavilla vaikka jostain Helsingin kirjastosta, niin voiko siitä tehdä varausta niin että se tulisi omaan lähikirjastooni täällä Pirkanmaalla? Siis voiko vaikka Helsingissä sijaitsevan kirjaston kirjasta tehdä varausta Pirkanmaalla sijaitsevaan kirjastoon? Jos voi, niin miten se tehdään ja paljonko se maksaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sellaisia kirjoja tai muuta aineistoa, joka ei kuulu PIKI-kirjastojen kokoelmiin, voi tilata kaukolainaksi muista kirjastoista. Kaukolainapyynnön voi tehdä omassa kirjastossa, joka hoitaa kirjan tilaamisen muualta.

Tilaavalla kirjastolla on yleensä kaukopalvelumaksu, jonka lisäksi asiakkaalta peritään mahdolliset lähettävän kirjaston maksut. Kaukolainan hinta saattaa siis vaihdella eri tapauksissa. Maakuntakirjastot ja esim. Varastokirjasto eivät peri mitään maksua, jolloin maksettavaksi tulee vain oman kirjaston kaukopalvelumaksu. Toisaalta esim. yliopistojen kirjastot perivät usein tuntuvan maksun. Aineisto pyritään toki tilaamaan asiakkaan kannalta edullisimmasta paikasta silloin, kun vaihtoehtoja on tarjolla.

0 ääntä

Kommentit

Hintatietoinen lukuhaluinen voi hyödyntää junien ja bussien hintakilpailua ja pistäytyä "vaikka jossakin Helsingin kirjastossa" noutamassa haluamansa. Kun on hankkinut Helmet-kirjastojen kortin, voi tilata kirjat rautatieaseman vieressä olevaan kirjastoon, kuten Kirjasto 10 tai Pasila. Alueen sisäiset varausmaksut poistettiin aikaisemmin ja laajemmin kuin Pirkanmaalla.