Jos (HelMet-kirjastojen) hankintaehdotus toteutuu eli kirja hankitaan kirjastoihin, niin kauanko kestää, että kirja ilmestyy HelMet:iin (ei välttämättä lainaus…

Kysytty

Jos (HelMet-kirjastojen) hankintaehdotus toteutuu eli kirja hankitaan kirjastoihin, niin kauanko kestää, että kirja ilmestyy HelMet:iin (ei välttämättä lainaus- tai varauskelpoiseksi)?
Eli kauanko joutuu hankintaehdotuksen jälkeen kärsimään epätietoisuudesta, että tuleeko ehdotettu kirja kirjastoihin vai ei?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mitään tarkkaa vastausta ei ikävä kyllä pysty antamaan. Yleensä saamme kotimaisen aineiston noin viikon päästä ilmestymispäivästä, ulkomainen kestää tietysti kauemmin. Toimitusaika riippuu niin monesta seikasta, kuten kirjan ilmestymismaasta. Sitten kun kirja on saapunut kirjaston hankintaan, se viedään hankintajärjestelmään saapuneeksi ja asiakastoiveet laitetaan normaalisti kiireisinä luetteloitaviksi. Hankintaosastolla käsittely kestää korkeintaan viikon ja sitten kirja menee kirjastoon käsittelyyn, jossa siihen laitetaan kirjaston omat merkinnät, esim. hyllypaikkatarrat.

Mikäli ehdottamaltasi kirjailijalta löytyykin jo aiempia teoksia järjestelmästämme, kannattaakin tilata sähköpostiin uutuustiedote hänen teoksistaan. Se tapahtuu näin:

Hakujen tallentaminen
Kirjaudu Omiin tietoihisi ja tee haku (esim. kirjailijan nimellä). Hakutuloslistan yläpuolelle ilmestyy painike Tallenna. (Jos mitään ei löydy, ei hakua voi valitettavasti tallentaa, vaan täytyy HelMet-palvelussa käydä aina välillä katsomassa.)

Voit tilata tallentamiasi hakuja vastaavat uutuustiedotteet. Merkitse rasti tallennetun haun vasemmalla puolella olevaan ruutuun Tilaa sähköposti ja napsauta painiketta Poista/tilaa merkityt. Sinulle lähetetään sähköpostia kerran viikossa tiistaisin, jos kokoelmiin on tulossa tallentamiasi hakuja vastaavia uutuuksia.