Hyvä Kirjastonhoitaja Mieltäni on jäänyt kaivelemaan eräs koskettava rakkauskertomus. Se askarruttaa minua siksi, että en pysty muistamaan kirjoittajaa enkä…

Kysytty

Hyvä Kirjastonhoitaja

Mieltäni on jäänyt kaivelemaan eräs koskettava rakkauskertomus. Se askarruttaa minua siksi, että en pysty muistamaan kirjoittajaa enkä juonta kokonaisuudessaan. Yritän nyt lyhyesti tuoda ilmi kertomuksen sisällön, kuinka kohtalo voi ivata vilpitöntä rakkautta.

Tarina kertoo kaupunkilaisesta nuorestaparista, ehkä 1900-luvun alussa. He rakastavat kovasti toisiaan. Koska he ovat köyhiä, he eivät voi sallia itselleen juuri mitään välttämättömien elinkulujen lisäksi. Heillä ei tietenkään ole varaa minkäänlaisiin huvituksiin, joten he käyvät joskus kaupungilla kävelyllä, katselevat myymälöiden näyteikkunoita, ihailevat niissä esillä olevia tavaroita ja tekevät vain "näyteikkunaostoksia". Naisella on kauniit, pitkät, tuuheat hiukset. Yhdellä näistä kävelyretkistään hän näkee kaupan ikkunassa kauniin hiussoljen, johon ihastuu. Varaa tällaiseen luksukseen heillä ei tietenkään ole. Samoin tapahtuu miehen kohdalla, hän ihastuu johonkin tavaraan, johon heillä ei ole varaa - en nyt vain muista mikä se tavara on. Joulu lähestyy. Kumpikin rakastavaisista haluaisivat yllättää toisensa lahjalla, joita toinen todella toivoo. Kuten edellä kerroin, en muista mitä mies halusi itselleen. Nainenhan halusi sen kauniin hiussoljen. Sitten tulee "uhrausten" vuoro. Nainen myy ihanat hiuksensa ja saa niistä rahaa, jotta voi ostaa miehelleen hänen toivomansa lahjan jouluksi. Samoin mies myy jotain hänelle tärkeää - jota en siis muista - ja ostaa saamillaan rahoilla vaimolleen halutun hiussoljen. Sitten jouluna he antavat toisilleen arvokkaat lahjansa. Nainen saa ihailemansa hiussoljen, mutta hänellä ei enää ole niitä ihania pitkiä hiuksia, joihin sen voisi kiinnittää. Samoin mies saa lahjakseen jotain, mitä hän ei myöskään voi käyttää, koska on myynyt sen käyttöön tarkoitetun tavaran tai asian saadakseen rahat vaimonsa hiussoljen ostoon. Surullista, eikö totta.

Muistatteko moista kertomusta? Kuka mahtaa olla kirjailija? Mitä mies "uhrasi"?

Paljon, paljon kiitoksia jo etukäteen.

Oikein hyvää loppukesää.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä on vanha tarina, mies myy kellonsa ostaakseen vaimolleen hiussoljet ja vaimo myy hiuksensa ostaakseen miehelleen kellonvitjat. Tarinaa on kysytty Helsingin kaupunginkirjastosta ja he vastasivat näin:
http://www.kysy.fi/kysymys/heipsiskyselisin-sellaista-satua-jonka-kuuli…

Tämän tarinan kertoo O. Henry novellissaan Tietäjien lahja (The Gift of the Magi).

Suomeksi novelli on kokoelmassa Henry, O.: Tietäjien lahja. Karisto, 1979
http://www.helmet.fi/record=b1291983~S9*fin

sekä tässä lastenkirjassa:
Henry, O.: Tietäjien lahja / Lisbeth Zwerger, O. Henry ; suom. Ritva Mäkelä. Porvoo : WSOY, 1984
http://www.helmet.fi/record=b1291984~S9*fin

Novelli löytyy englanniksi myös verkosta, Project Gutenbergista:
http://www.gutenberg.org/etext/7256

The gift of the magi alkaa näin: "One dollar and eighty-seven cents".