Otsikko
Helmetissä kohdassa "omat tiedot" voi laittaa "vakionoutokirjaston". Tarkoittaako tämä sitä, että vaikka olen varaamaani kirjaan laittanut jonkin muun…

Kysytty

Helmetissä kohdassa "omat tiedot" voi laittaa "vakionoutokirjaston". Tarkoittaako tämä sitä, että vaikka olen varaamaani kirjaan laittanut jonkin muun noutokirjaston, ko. kirja toimitetaan tähän "lempikirjastooni" vai onko kirja noudettava juuri siitä kirjastosta jonka olen laittanut noutokirjastoksi? Mitä tarkoittaa "matkalla"-kohta kirjojen tarkemmissa tiedoissa? Kiitos tiedoista ja hyvää syksyä !

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Varattu aineisto toimitetaan aina siihen kirjastoon, jonka asiakas on valinnut noutokirjastoksi. Vakionoutokirjasto on eräänlainen esivalinta, jonka voi tallentaa omissa tiedoissa, ja joka tulee aina ensimmäisenä noutopaikkaa valittaessa. Pudotusvalikosta voi kuitenkin valita minkä tahansa pääkaupunkiseudun kirjaston, jos haluaa noutaa varatun aineiston juuri sieltä. Esim. jos vakionoutokirjastoksi on valittu Oulunkylän kirjasto ja haluaakin hakea varatun aineiston Vallilan kirjastosta, pudotusvalikosta valitaan Vallila ja varaus toimitetaan sinne. Noutopaikan voi muuttaa niin kauan kuin asiakas on varausjonossa. Jos varaus on jo tarttunut kiinni johonkin niteeseen, muuttaminen ei ole mahdollista.
Matkalla -tila tarkoittaa, että aineisto on palautettu johonkin muuhun kuin omistajakirjastoon ja on matkalla sinne. Jos tiedoissa lukee matkalla + 1 varaus, aineistosta on varaus. Aineiston kuljetusaika kirjastosta toiseen vaihtelee 2 - 4:ään vuorokauteen.