Heip, Vuoden vaihteessa automaatinen eräpäivän ilmoitus ei tullut perille. Tästä syystä minulla on > 7eur myöhästymismaksuja. En voi tehdä netistä myöskään…

Kysytty

Heip,

Vuoden vaihteessa automaatinen eräpäivän ilmoitus ei tullut perille. Tästä syystä minulla on > 7eur myöhästymismaksuja. En voi tehdä netistä myöskään varauksia.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Eräpäivätiedote, joka on lähetetty sähköpostitse kaksi päivää ennen eräpäivää, on kirjaston lisäpalvelu, joka ei poista asiakkaan vastuuta lainojen ajoissa palauttamisesta tai uusimisesta. Teknisten ongelmien takia HelMet-kirjasto ei toistaiseksi lähetä näitä eräpäivän lähestymisestä varoittavia tiedotteita. Tästä poikkeustilanteesta on ilmoitettu sekä HelMet-verkkokirjaston etusivulla että lehdistössä.

Lainatessa asiakas saa eräpäiväkuitin ja eräpäivät voi tarkistaa HelMet-verkkokirjaston omissa tiedoissa (www.helmet.fi). Varausilmoitukset ja myöhästymismuistutukset lähetetään tavalliseen tapaan. Myöhässä olevasta aineistosta lähetetään ensimmäinen muistutus 14 vuorokauden kuluttua eräpäivästä, toinen muistutus lähetetään 28 vuorokauden kuluttua eräpäivästä. Ensimmäinen muistutus on mahdollista saada sähköpostitse. Asiakas voi myös tilata tiedotteita RSS-syötteinä omalle koneelleen osoitteesta www.helmet.fi. Tietosuojavaltuutetun kanta asiakasrekisterin käytöstä muuhun kuin kirjaston normaaleihin viesteihin oli kielteinen, koska asiakkaalla pitää olla oikeus kieltäytyä tällaisten palveluiden markkinointiin ja tiedottamiseen liittyvien viestien vastaanottamisesta. Tästä syystä emme voi lähettää ongelmatilanteissakaan massasähköposteja kaikille, joiden sähköpostiosoitteet löytyvät asiakasrekisteristämme. Tässä tilanteessa voitte neuvotella myöhästymismaksuista oman kirjastonne kanssa.