Jos maksan kadonneen kirjan, mutta löydän sen myöhemmin, niin saanko maksamani summan takaisin palautettuani löytämäni kirjan? Voiko kadonneen kirjan maksaa…

Kysytty

Jos maksan kadonneen kirjan, mutta löydän sen myöhemmin, niin saanko maksamani summan takaisin palautettuani löytämäni kirjan? Voiko kadonneen kirjan maksaa mihin tahansa Hgin kirjastoon vai pitääkö se maksaa siihen kirjastoon, mistä se on lainattu?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Espoon, Helsingin, Kauniaisten ja Vantaan kaupunginkirjastojen yhteisessä maksuohjeessa sanotaan, että asiakkaan on maksettava kadonneesta tai vahingoittuneesta teoksesta kaupunginkirjaston määräämä korvausmaksu, joka yleensä on teoksen hankintahinta. Kirjasto ei palauta korvausmaksua, vaikka korvattu teos löytyisikin myöhemmin.

Aineiston korvausmaksu on maksettava johonkin ko. aineiston omistavan kaupunginkirjaston toimipaikoista eli lainauspaikka ei vaikuta siihen mihin korvausmaksu on maksettava. Toistaiseksi asiakas siis joutuu maksamaan esim. Espoon kaupunginkirjaston omistaman aineiston johonkin Espoon toimipaikkaan, vaikka teos olisikin lainattu Helsingin kaupunginkirjastosta. Vastaavasti Helsingin kaupunginkirjaston omistama aineisto täytyy korvata johonkin Helsingin kaupunginkirjaston toimipaikkaan riippumatta lainauspaikasta.

Muut maksut esim. myöhästymismaksut voi sensijaan maksaa mihin tahansa pääkaupunkiseudun kaupunginkirjastojen toimipaikoista.
Joissakin tapauksissa kadonneen teoksen (yleensä vain kirjan!) voi korvata erikseen sovittaessa vastaavalla teoksella.