Haluasin tietää isäni kuolinsyyn. Hän kuoli 1960-luvulla. Mistä saisin patologin lausunnon tai kuolinsyytutkimuksen tulokset?

Kysytty

Haluasin tietää isäni kuolinsyyn. Hän kuoli 1960-luvulla. Mistä saisin patologin lausunnon tai kuolinsyytutkimuksen tulokset?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kuolintodistuksia säilytetään Tilastokeskuksessa. Kirjallisesta pyynnöstä tilastokeskus toimittaa kuolintodistuksen lähisukulaiselle. Hakemuksessa on mainittava vainajan nimi, syntymäaika, kuolinaika ja vainajan viimeinen kotikunta. Hakijan osalta tarvitaan tieto sukulaisuussuhteesta vainajaan sekä hakijan yhteys- ja henkilötiedot.

Kuolintodistuksesta ilmenee onko vainajalle tehty oikeustieteellinen ruumiinavaus, missä se on suoritettu sekä ruumiinavauksen tunnistetieto. Ruumiinavauksen tuloksia säilytetään avauksen tekopaikan arkistossa.

3 ääntä

Kommentit

Haluaisin saada käsiini vuonna 1981 syntyneen lapseni patologiset todistukset. Lapseni kuoli pikkuaivojen vammaan. Pikkuaivot lähetetettiin Seinäjoen sairaalasta jonnekin USA:han . Tulos oli vesakkomyrkyt raskausaikana. Pikkyaivojen puuttuminen. Olin nuori 20 v nyt haluaisin saada tuon patologin lausunnon jostakin. Mistä etsin sitä, kun aikaa kulunut näin kauan.

Siihen aikaan Suomen laki ei vielä velvoittanut säilyttämään kaikkea, joten on mahdollista ettei lausuntoa ole säilytetty. Voit aloittaa kyselemisen omalta terveysasemaltasi. Lomake vanhojen terveystietojen tilaamiseen löytyy myös netistä jostain, mutta terveysasemalla tiedetään mistä se löytyy ja minkälaisiin arkistoihin se kannattaa lähettää.