Onko olemassa rekisteriä kuolleista henklöistä? Kuolinsyy jne.

Kysytty

Onko olemassa rekisteriä kuolleista henklöistä? Kuolinsyy jne.

Vastaus

Vastattu

Tilastokeskus julkaisee kuolemansyyt-tilastoja, mutta niistä ei saa selville yksittäisten henkilöiden kuolemansyytä. https://www.stat.fi/til/ksyyt/index.html

Valvira (Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto) kertoo verkkosivuillaan, että

"Kuolemansyyn selvittämistä koskevat asiakirjat ovat salassa pidettäviä. Kuolemansyyn selvittämisestä annetun lain mukaan tietoa kuolemansyystä saa antaa vain tietyille tiedon saantiin oikeutetuille viranomaisille (esim. tuomioistuimelle tai Valviralle) ja sille, jonka hakemuksesta tai suostumuksella kuolemansyyn selvittämiseksi tarpeellinen toimenpide on suoritettu sekä vainajan lähiomaiselle tai muulle läheiselle sekä tietyissä tapauksissa vakuutus- ja eläkelaitoksille.

Käytännössä vainajan omaiselle annetaan yleensä jäljennös kuolintodistuksesta. Oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen yhteydessä ruumiinavauksen määrännyt poliisi antaa tiedot omaiselle."

HUS:n sivuilla kerrotaan:

Vainajan potilastietojen luovuttaminen

Potilasasiakirjojen tiedot ovat salassa pidettäviä myös potilaan kuoleman jälkeen. Vainajan potilastietoja voidaan luovuttaa vain siinä määrin kuin ne ovat välttämättömiä niitä pyytävän henkilön tärkeiden etujen tai oikeuksien selvittämistä tai toteuttamista varten. Tietoja pyytävällä ei ole oikeutta saada nähtäväkseen rajoituksetta vainajan potilaskertomuksia. Pyynnössä on aina mainittava käyttötarkoitus eli peruste luovutukselle.

Pyynnön voi tehdä alla olevalla lomakkeella tai vapaamuotoisesti. Allekirjoitettu lomake lähetetään postitse HUS Keskuskirjaamoon: HUS Keskuskirjaamo, PL 200, 00029 HUS.

Linkki pyyntölomakkeeseen https://www.hus.fi/potilaalle/opas-potilaalle/hoidon-jalkeen  > Potilastietojen luovuttaminen lähiomaisille > Vainajan potilastietojen luovuttaminen > Hakemus vainajan tietojen luovuttamiseksi