Otsikko
Mistä löytyy kuolinsyynimistön numerot ja niiden merkitys? Mitä numero numero 4129 voisi tarkoittaa?

Kysytty

Mistä löytyy kuolinsyynimistön numerot ja niiden merkitys?

Mitä numero 4129 voisi tarkoittaa?

Vastaus

Vastattu

Tuomas Salsteen ylläpitämällä sukututkimussivustolla on tietoa kuolinsyyn koodeista. Nelinumeroisia kuolinsyykoodeja on käytetty ainakin vuodesta 1952 lähtien. Jotta numerolle saataisiin oikea merkitys, pitäisi tietää minkä vuoden kuolemasta on kyse. Toivottavasti löydät oikean tiedon tuon sivuston avulla!

(Viitattu 5.10.2023)

2 ääntä

Kommentit

On kyse vuodesta 1971

In reply to by Anonyymi (ei varmistettu)

Tuolloin lienee ollut käytössä kansainväliseen ICD-8-tautiluokitukseen perustuva "Tauti- ja kuolinsyyluokitus 1969", jonka viisinumeroisten koodien neljä ensimmäistä numeroa tulivat tuon viitatun Tuomas Salsteen sivuston mukaan kuolinsyykoodeiksi vuonna 1969, siis vain kaksi vuotta aiemmin.

412 on "Krooniset verensalpaus-sydäntaudit", ja sen 412.9-alkuiset alalajit ovat vain latinaksi:

412.91 Status post infarctum cordis, hypertonia non indicata = Sydäninfarktin jälkitila, johon ei liity korkeaa verenpainetta
412.99 NUD, hypertonia non indicata = Tarkemmin määrittämätön, johon ei liity korkeaa verenpainetta

Kuolinsyy on siis ollut jompi kumpi näistä. "Krooninen verensalpaus-sydäntauti" on nykykielellä pitkäaikainen iskeeminen sydänsairaus; tuo iskeeminen-sana tarkoittaa riittämätöntä verenkiertoa sydänlihaksessa.

Kiitos sinulle Tommi. En olisi ikina itse pystynyt tata saamaan selvaa.
Isani kuoli 1971 enka ole koskaan todella tiennyt hanen kuolinsyytaan koska
vanhempani olivat eronneet isani kuolessa. Kiitos viela kerran!