Otsikko
Kuinka yleistä itsemurhan tekeminen hyppäämällä junan alle on? Minulle väitetään, että se on ainakin suhteellisen harvinaista.

Kysytty

Kuinka yleistä itsemurhan tekeminen hyppäämällä junan alle on? Minulle väitetään, että se on ainakin suhteellisen harvinaista.

Vastaus

Vastattu

Itsemurhatavoissa on havaittu jonkin verran eroja sekä sukupuolten että eri ikäryhmien välillä. Liikkuvan ajoneuvon alle jättäytyminen ei tehtyjen tutkimusten mukaan kuulu yleisimpiin tapoihin missään ikäryhmässä eikä kummallakaan sukupuolella. Meillä se on tavallisinta nuorten naisten (15–24 v.) ikäryhmässä (18%), mutta iäkkäämmillä naisilla tuntuvasti tätä vähäisempää (vanhimmassa ikäryhmässä enää n. 4%). Miesten itsemurhatilastoja hallitsevat hirttäytyminen, aseilla ja räjähteillä tehdyt itsemurhat sekä myrkyttäytyminen. Niihin nähden hukuttautumalla, korkealta hyppäämällä, viiltämällä tai pistämällä, liikkuvan ajoneuvon alle jättäytymällä tai itse ajamalla ja muilla menetelmillä tehtyjä itsemurhia on verrattain vähän.

Tehtäessä kansainvälisiä vertailuja itsemurhatavoista voi eri maiden ja kulttuurien väliltä löytää vastaavanlaisia eroavaisuuksia kuin sukupuolten ja ikäryhmien välillä, mutta yleisesti ottaen länsimaissa itsemurhan toteuttamisen tavat ja niiden suosio näyttävät tilastollisesti hyvin samanlaisilta maasta toiseen.

Yhteenveto kotimaisista itsemurhista vuosina 1947–90:
Itsemurhatavat Suomessa: onko menetelmien saatavuudella ja rajoituksilla vaikutusta itsemurhakuolleisuuteen? (duodecimlehti.fi)
Vertailuaineistoksi tilastoa amerikkalaisista itsemurhatavoista:
Means of suicide - PAHO/WHO | Pan American Health Organization