Löytyykö tietoa obduktiosalin siivouksesta? Opiskelen laitoshuoltajaksi ja lopputyönä minulla olisi obduktio-salin siivous. Eli sairaalassa ruumiinavaushuoneen…

Kysytty

Löytyykö tietoa obduktiosalin siivouksesta? Opiskelen laitoshuoltajaksi ja lopputyönä minulla olisi obduktio-salin siivous. Eli sairaalassa ruumiinavaushuoneen siivous. Mahtaisiko kirjastosta löytyä mitään asiaan liittyvää? Siivous olisi tietenkin pääasia mutta myös selostusta siitä mitä kyseisessä paikassa tehdään, olisi myös hyödyllistä lukaista. Netti ei paljon tässä auta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Obduktiotilojen siivouksesta on olemassa yksi kirja ja pari artikkelia, jotka ovat kuitenkin jo melko vanhoja:
Laboratorioiden ja obduktiotilojen siivous. [2., uud. p.] Sairaalaliitto, 1989 (59 s.) ISBN: 951-9159-57-6
Koskinen, Taina: Obduktiotilojen siivous, osa 1. Siivoussektori 1991 : 2, s. 22-24
Koskinen, Taina: Obduktiotilojen siivous, osa 2. Siivoussektori 1991 : 3, s. 28-30

Sairaalasiivouksesta yleisemmin on kirjoitettu useita kirjoja ja artikkeleita, esim.
Lausjärvi, Marjatta: Sairaalasiivous. Puhtaustieto PT , 1998 (15 s.)ISBN: 952-5198-15-4.
Uudistuva laitoshuolto / [toimittaja: Soile Hellstén]. 2. p. [i.e. 2. laitos]. Suomen Kuntaliitto, 2003 ISBN: 951-755-551-2.
Lehtiartikkeleita sairaalasiivouksesta on kotimaisissa tietokannoissa useita kymmeniä. Kaupunginkirjastoissa ja myös oppilaitoskirjastoissa on asiakaskäytössä ainakin tietokannat Arto, Aleksi ja Medic, joista näitä viitteitä voit halutessasi selata (hakusanat esim.: sairaalat + siivous, sairaalahygienia). Useimmilla oppilaitoskirjastoilla on käytössä myös ulkomaisia artikkelitietokantoja ja elektronisia lehtiä.

Suomen sairaalahygieniayhdistyksellä on verkossa nettisivut osoitteessa: http://www.sshy.fi/ Sairaalahygienia pitää sisällään paljon muutakin kuin siivouksen, mutta yhdistyksen verkkolehdessä on käsitelty silloin tällöin myös siivousasioita (esim. nro 1/2007 Haapaniemi: Sairaalasiivouksen haasteet). Lehdet ovat kokonaan luettavissa yhdistyksen sivuilla.

Esim. seuraavista kirjoista löydät tietoa siitä, mitä obduktiosalissa tehdään:
Oikeuslääketiede / toimittajat: Antti Penttilä... et al. Duodecim, 2000.
Karkola, Kari: Kuolemalla on tarina : oikeuslääkäri selvittää. Duodecim, 2006.
Duodecim-lehden nro 13/2003 on teemanumero otsikolla: Kuolema ja kuolinsyyntutkimus.