Haluan tietää kaiken nimestä Anniina. Kuinka monta suomessa? Onko yhtään Amerikassa? Tai Espanjassa tai Venäjällä? Mitä se tarkoittaa? Onko jossain maassa…

Kysytty

Haluan tietää kaiken nimestä Anniina. Kuinka monta suomessa? Onko yhtään Amerikassa? Tai Espanjassa tai Venäjällä? Mitä se tarkoittaa? Onko jossain maassa harvinainen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Anniina (ja Annina) on venäläinen muunnos Annasta. Anna-nimi taas tulee heprean sanasta "hannah" eli "armo". Anna on kristityissä maissa erittäin käytetty nimi, ja siitä on syntynyt paljon eri muunnoksia, joista meilläkin esiintyvät esim. Annika, Annukka ja Anne. (Pentti Lempiäinen: Suuri etunimikirja, WSOY 2001)

Venäjällä nimi on siis varmasti hyvinkin tuttu, kun taas muissa kysymissäsi maissa tunnetaan paremmin Anna-nimen muut muunnokset, kuten Espanjassa Ana ja englanninkielisissä maissa Ann ja Anne. Lisää tietoa Anna-nimen eri muodoista löydät esim. Behind the Name -sivustolta osoitteesta http://www.behindthename.com/name/anna.

Väestörekisterikeskuksen nimipalvelun mukaan Anniina-nimi on annettu Suomessa yhteensä 14683 naiselle. Ensimmäiset rekisteröidyt Anniinat ovat syntyneet aikavälillä 1920-39. Nimen suosiota eri vuosikymmenillä voit tarkastella tekemällä nimellä haun sivulla http://verkkopalvelu.vrk.fi/Nimipalvelu/default.asp?L=1.