Otsikko
Mistä nimi Sinikka tulee ja mitä se tarkoittaa?

Kysytty

Mistä nimi Sinikka tulee ja mitä se tarkoittaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sinikka-nimen kantasana on väriä kuvaava 'sini', josta Eino Leino muodosti hienon etunimen Lallin viehättävälle tyttärelle Lalli-näytelmässä (1907). Säveltäjä Toivo Kuula keksi juuri tästä näytelmästä nimen tyttärelleen pianotaiteilija Sinikka Kuula-Marttiselle vuonna 1917. Samantyyppisiä nimiä on ollut almanakkaan ehdolla muitakin, kuten Yrjö Karilaalla Siniä vuonna 1919.
Suomen ortodoksinen kalenteri yhdistää Sinikan samojen alkukirjainten vuoksi Sinaida-nimeen.

Lähteet
Lempiäinen: Suuri etunimikirja, WSOY
Vilkuna: Uusi suomalainen nimikirja, Otava

20 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Isäni kertoi, että pohjois-pohjanmaalla mustikoita sanottiin sinikoiksi. Puhuimme nimistä, jotka meille lapsille oli valittu ja samalla myös minun kolmannesta, Sinikka-nimestäni.