Otsikko
Haluan tiätää nimeni hannelen ,maaritin ,jarin harrin ja sinin nimien merkitykset

Kysytty

haluan tiätää nimeni hannelen ,maaritin ,jarin harrin ja sinin nimien merkitykset

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hannele-nimi on alun perin Johannan saksalainen lempinimi tai puhuttelumuoto. Suomessa sitä on käytetty myös Hannan lempinimenä. Johanna taas on hebreankielisen (Joachanan) Johanneksen ("Jahve on osoittanut armonsa" tai "Jumala on armollinen") sisarnimi eli naispuolinen vastine. Rinnakkaisnimenä Johannekselle mainitaan foinikialais-karthagolainen Hannibal ("Baal on armollinen"). Johannan kantamuoto on kreikkalainan Ioanna.

Maarit-nimi on länsi- ja pohjoissuomalainen lyhentymä Margaretasta ja Margitista. Sitä on lisäksi käytetty Marian kutsumamuotona. Margareta (suom. myös Margareeta) merkitsee kreikankielellä helmeä. Perimätiedon mukaan 300-luvun alussa Pisidian Antiokiassa toimeenpannuissa vainoissa surmattiin tämän niminen marttyyrineito (Pyhä Margareta). Margareta oli keski-ajalla suosittu naispyhimys, joka legendojen mukaan taisteli lohikäärmettä (paholaista) vastaan ja oli yksi neljästätoista "hädässä auttajasta". Margit taas on joko italialaisperäinen tai ruotsalaisperäinen lyhentymä nimestä Margareta. Maria-nimi, jonka kutsumamuotona Maarit-nimeä on käytetty, juontaa hebreankielisestä Mirjam-nimestä ja kreikankielisestä Mariam-nimestä. Maria on Jeesuksen äidin nimi, jonka oletetaan merkitsevän "toivottua lasta"

Jari-nimi näyttää olevan kirjailija Jalmari Finnen tekemä muunnelma omasta Jalmari-nimestään. Jalmari-nimi taas on suomalainen versio Hjalmar-nimestä, joka on alun perin muinaisskandinaavinen ja merkitsee "kypäräpäistä sotilasta".

Harri-nimi on suomalainen muoto englantilaisesta Harrystä. Ne juontavat juurensa pohjoismaiseen nimeen Henrik, joka on muunnelma muinaissaksalaisista nimistä Heinrich (etuosa hovi ja jälkiosa mahtava) tai Haimrich (etuosa koti tai talo ja jälkiosa mahtava). Harri mainitaan joissakin lähteissä myös muinaisskandinavisen tai muinaissaksalaisen Haraldin ("sotajoukon johtaja") kutsumanimenä.

Sini-nimi on lyhentymä Sinikasta. Sinikka tulee sanoista sini tai sininen ja nimi on Eino Leino keksimä. Se on hänen näytelmässään Lalli (1907) päähenkilön tyttären nimi.

Lähteet:
Uusi suomalainen nimikirja. Otava, 1988.
Saarikalle & Suomalainen: Suomalaiset etunimet Adasta Yrjöön. Gummerus, 2007.
Lempiäinen: Suuri etunimikirja. WSOY, 1999.
Vilkuna: Etunimet. Otava, 2005