Otsikko
Haluaisin tietää tuleville lapsilleni miettimien nimien alkuperän. Mistä Giselle nimi on peräisin entäs Gabriella sekä Mira, Elinora ja Pablo.

Kysytty

Haluaisin tietää tuleville lapsilleni miettimien nimien alkuperän. Mistä Giselle nimi on peräisin entäs Gabriella sekä Mira, Elinora ja Pablo.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Giselle - ransk. Gisele (muinaissaks. oksa, vesa, toisen tulkinnan mukaan lupaus, voi olla myös lyhentymä gis-alkuisista yhdysnimistä, jolloin lähtökohtana on sana gisil, nuolen varsi)

Gabriella - italiasta ja ranskasta periytyvä, Gabrielin sisarnimi. Gabriel (hepr. Jumalan taistelija tai Jumala on voimakas).Raamatussa arkkienkeli, jonka tehtävänä on ilmoittaa ennakolta Johannes Kastajan ja Jeesuksen syntymästä näiden äideille. Katolisissa maissa on kolmesta nimeä kantavasta pyhimyksestä tunnetuin ranskalainen karmeliitta Gabriele Croissy.

Mira käytetään Mirjan kutsumamuotona. Mirja on lyhentymä Mirjamista, joka on hepr. näkijätär tai herratar, toisen tulkinnan mukaan kaivattu, odotettu. Lisäksi Saksassa Mira on Mirabellan lyhentymä, Mirabella taas lat. ihailtava, ihastuttavan kaunis. Slaavililaisessa nimistössä nimi yhdistyy sanaan mir, rauha.

Pablo on espanjalainen hellittelymuoto Pauluksesta eli Paavalista. Paulus (lat. vähäinen, pieni) apostoli Paavalin latinalainen nimi, jonka hän omaksui entisen nimensä Saulus sijaan.

Elinora lienee Eleonooran rinnakkaisnimi. Eleonoora (arabian Ellinor, Jumala on valoni).

Lähde: Pentti Lempiäinen: Suuri etunimikirja. WS 1999