Haluaisin tietää nimien Mariika ja Liisi niiden historiasta ja alkuperästä.

Kysytty

Haluaisin tietää nimien Mariika ja Liisi niiden historiasta ja alkuperästä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Useita kansainvälisesti tunnettuja nimiä on muunnettu suomalaiseen muotoon niiden vieraskielisen ääntämysasun perusteella.

Näin on todennäköisesti myös nimen 'Mariika' laita. Nimi on muunnelma nimestä 'Marika', joka puolestaan on unkarilainen muunnos nimestä Maria. Nimen merkitys on epäselvä, mutta se on heprealais-aramealaista alkuperää. Sen merkitys on mahdollisesti ollut 'toivottu lapsi' tai 'näkijätär'.

Nimi 'Liisi' on lyhentymä nimestä 'Elisabet'. Nimi on samoin heprealaista alkuperää, ja sen merkitys on 'Jumala on valani' tai 'Jumala antaa avun'.

Maria on kristityn maailman yleisin naisten nimi ja Elisabet toiseksi yleisin; Maria oli Jeesusken äidin nimi ja Elisabet Johannes Kastajan äidin nimi.

Lisää tietoa etunimistä ja niiden alkuperästä löytyy esim. Pentti Lempiäisen teoksesta Suuri etunimikirja.