Haluaisin tietää mitä yksi nide keskimäärin painaa (aineistoluokittain). Lasken kirjahyllyjen kokonaispainoa ja yritän arvioida hyllymetreittäin aineiston…

Kysytty

Haluaisin tietää mitä yksi nide keskimäärin painaa (aineistoluokittain).
Lasken kirjahyllyjen kokonaispainoa ja yritän arvioida hyllymetreittäin aineiston painavuutta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valitettavasti noin tarkkaa tietoa ei ole vielä saatavaissa. Kirjojen postitus, pakkaus ja muutto sekä kirjahyllyjen kestävyys on yleensä laskettu keskimääräisellä painolla. Äkkiseltään voisi ajatella, että isojen kirjojen tieto-hylly painaa paljon enemmän kuin kaunohylly. Kirjojern koko kuitenkin aiheuttaa sen, että hyllyjen välitys ei voi olla niin tiheä kuin kaunon ja paksuus taas sen, ettei hyllyyn mahdu yhtä monta kirjaa kuin kaunokirjallisuusalueella. Siksi hieman yläkanttiin painotettu keskikokoisen kirjan paino ja niteiden määrä hyllymetrillä riittänee hyvin aineiston painon arviointiin.

Kirjaston paikkakin tietysti vaikuttaa. Vanhat tilat tai vain asumiskäyttöön suunnitellut kerrostalot eivät kenties kestä kirjastoa, mutta uudet tilat esim. kauppakeskukset ovat usein jo suunnitteluvaiheessa mitoitettu kestämään esim. vähittäiskaupan hyllypainot.

Kirjan paino keskimäärin noin puolisen kiloa. Painonmuunnin on tarpeen, koska arviot ovat yleensä ilmoitettu paunoina ja unsseina. Hyllymetrin keskimääräistä painoa on laskettu, mutta luvut näyttävät olevan kaunokirjallisuudesta. Kirjahyllyjen kestokyvystäkin on laskelmia.

Kirjojen painoa voi myös laskea suunnillen. Tulos on keskimäärin 0,500 kg.

Lars Hagmanin teoksessa Kirjaston mitoitus 1988 on mainittu esim. tieteellisten kirjastojen eri tieteenalojen keskimääräiset hyllymetrikapasiteetit. (s.21)