Otsikko
Haluaisin tietää mikä on Suomen useimmin lainattu sijoitukseen liittyvä kirja? Olisiko se esimerkiksi Kim Lindströmin Menesty osakesijoittajana, talentum 2005?

Kysytty

Haluaisin tietää mikä on Suomen useimmin lainattu sijoitukseen liittyvä kirja? Olisiko se esimerkiksi Kim Lindströmin Menesty osakesijoittajana, talentum 2005?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lainaustilastoja tuntevienkin mukaan tuosta aiheesta on melkoisen hankalaa saada luotettavia tilastoja ja tulokset voisivat parhaimmilaankin olla vain suuntaa antavia. Yleensä alan uusimpia ja tunnetuimipia kirjoja lainataan tietenkin kulloinkin eniten.

Pitemmän ajan tilastoja voisi saada lähinnä kunkin kirjastoalueen oman kirjastotietokannan lainausluvuista, ja nuo luovuthan voivat vaihdella kirjastoittain, alueittain ja tilanteen mukaan aika paljonkin. Myös tietyn aihealueen kokoelmien sisältö ja laajuus vaihtelee kirjastoittain, samoin kuin kunkin nimekkeen niteiden määrä, mikä vaikuttaa edelleen kunkin nimekkeen lainauslukuihin.

Pääkaupunkiseudun yleisissä kirjastoissa tietyn rajatun aihealueen (kuten sijoitustoiminta) lainaustilastoista voisi ehkä saada tietoa Helsingin keskuskirjaston kautta, mutta heillekin se lienee melko mahdotonta.