Haluaisin tietää mahdollisimman paljon nimestä Benjamin. Mistä nimi on peräisin ja mitä tarkoittaa?

Kysytty

Haluaisin tietää mahdollisimman paljon nimestä Benjamin. Mistä nimi on peräisin ja mitä tarkoittaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Benjamin on hepreaa, ja se tarkoittaa "oikean käden poikaa", "onnenpoikaa". Nimi esiintyy Vanhassa testamentissa, jossa Jaakobin nuorin poika on Benjamin. Suomessa nimi on esiintynyt ensimmäisen kerran vuonna 1382 Lohjalla muodossa Benne. Almanakassa nimi on ollut vuodesta 1705 saakka.

Lisätietoa nimestä saa nimikirjoista, joita löytyy runsaasti kirjastoista. Esimerkiksi Lempiäinen, Pentti: Suuri etunimikirja ja Vilkuna, Kustaa: Etunimet.