Otsikko
Miten kirjat kannattaa säilyttää varastossa pitkäaikaisesti niin että ne pysyvät hyvässä kunnossa vielä vuosien kuluttuakin?

Kysytty

Haluaisin tehdä tilaa kotini kirjahyllyyn, mutta en luopua rakkaista kirjoista, vaan viedä osan niistä varastoon. Miten kirjat kannattaa säilyttää varastossa pitkäaikaisesti niin että ne pysyvät hyvässä kunnossa vielä vuosien kuluttuakin? Ajattelin ilmatiivistä muovilaatikkoa, onko se hyvä ratkaisu ja onko kirjojen pakkaamiseen jotain ohjeita?

Vastaus

Vastattu

Museovirasto kertoo arvokkaiden kirjojen säilytyksestä:"Ihanteellinen ympäristö kirjoille on auringonvalolta suojattu puhdas tila, jossa lämpötila on tasaisesti 17-18 astetta ja ilman suhteellinen kosteus noin 50%. Kotioloissa ei aina ole mahdollista järjestää tällaisia olosuhteita, mutta jokainen voi huolehtia, ettei kirjahylly kylve auringonvalossa tai ole alttiina kosteusvahingoille. Ovellinen kaappi suojaa kirjoja valolta ja pölyltä.

Ullakot ja kellarit eivät sovellu kirjavarastoiksi, koska lämpötilan- ja kosteudenvaihtelut ovat niissä suuria. Kosteissa oloissa paperiin syntyy helposti mustaa hometta. Homeinen kirja kannattaa eristää muista, sillä home voi levitä niteestä toiseen.

Jotkut kasvit voivat saada aikaan pahoja vaurioita. Esimerkiksi kirjan välissä säilytettyinä ne voivat happamoittaa paperin. Kirjojen välissä ei pitäisi säilyttää muitakaan esineitä, sillä kirjeet, kortit ja kirjanmerkit voivat olla happamampia kuin kirjan paperi, jolloin happamuus leviää kirjaan.

Kirjoja ei kannata ahtaa hyllyyn liian tiiviisti, sillä sidokset kärsivät puristuksesta, ja niitä on hankala ottaa täydestä hyllystä pois. Suuret foliokokoiset kirjat kannattaa säilyttää lappeellaan. Kotikirjaston teokset eivät ole museoesineitä, joihin koskeminen on kielletty. Vanhoja kirjoja pitäisi kuitenkin käsitellä hellästi ja varovasti, puhtain ja kuivin käsin. Kirjoihin voi tehdä merkintöjä, mieluiten pehmeäteräisellä lyijykynällä. Aiempien lukijoiden tekemiä merkintöjä ei koskaan kannata pyyhkiä tai leikata pois, sillä ne ovat osa kirjan historiaa." Linkki Museoviraston sivulle

Muuttoliike Haverinen neuvoo kirjojen pakkaamisessa:"Pakkaa kirjat laatikoihin vaakatasoon, jotta kirjojen selkä ei vaurioidu. Varo pakkaamasta laatikkoa liian täyteen, jotta se on helposti siirrettävissä varastossa." Linkki sivustolle

Pelican varasto neuvoo asiakkaitaan:"Pakkaa kirjat vaakatasoon, niin kirjan selkä ei vahingoitu. • Älä pakkaa hauraita esineitä samaan laatikkoon ja täytä tyhjät välit pakkausmateriaalilla. • Vältä pakkaamasta laatikkoa liian täyteen ja käytä pieniä pahvilaatikoita." Linkki tiedostoon

Tarkempia varastointiohjeita voisi varmaan kysyä Bibliofiilien seuralta https://www.bibliofiilienseura.fi/