Evelia nimi on lähipiirissä yleistynyt, ollen toki edelleen harvinainen. Alkujaan ilmeisesti muunnos nimestä Eveliina?

Kysytty

Evelia nimi on lähipiirissä yleistynyt, ollen toki edelleen harvinainen. Alkujaan ilmeisesti muunnos nimestä Eveliina?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Voisi ajatella, että nimi on yhdistelmä nimistä Eve ja Lia. Eve on englantilainen muoto nimestä Eva, joka pohjautuu heprean "elämää" ja "elämän antajaa" tarkoittavaan sanaan hawwah. Eveä on annettu viralliseksi etunimeksi jo 1800-luvulla, mutta se oli erittäin harvinainen nimivalinta 1900-luvun jälkipuoliskolle saakka. Eve on myös Eveliinan ja Eevan lempinimi ja aikoinaan myös Eeverttiä on kutsuttu Eveksi.

Lia (tai Liia) pohjautuu lia-päätteisiin naisennimiin, kuten Ameliaan, Deliaan, Emiliaan, Juliaan ja Nataliaan. Lian lähtökohta voi olla myös Lea tai Elisabet. Lia ja Liia ovat Suomessa harvinaisia nimiä. Molempia nimiä on tavattu jo 1800- ja 1900-lukujen taitteesta, mutta hiukan säännöllisemmin vasta vuosisadan jälkipuoliskolta.

Eveliina voi olla peräisin muinaisgermaanisesta Avi -nimen hellittelymuodosta Aveline tai kelttiläisestä nimestä Aibhlin, joka merkitsee "ystävällistä, herttaista" Monesti nimi on yhdistetty myös Evaan. Eveliinan rinnakkaismuotoja ovat Eveline ja Evelyn. Eveliina oli harvinainen nimi 1900-luvun alkupuolella saakka. Se otettiin almanakkaan 1973, jonka jälkeen se yleistyi hurjaa vauhtia.

(Anne Saarikalle, Johanna Suomalainen: Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön, Gummerus 2007)