Etsin yhtä tiettyä satukirjaa, jossa on tyttö/prinsessa, joka muuttuu/muutetaan taian vaikutuksesta vanhaksi akaksi ja/tai rumaksi ja epämuodostuneeksi. Siinä…

Kysytty

Etsin yhtä tiettyä satukirjaa, jossa on tyttö/prinsessa, joka muuttuu/muutetaan taian vaikutuksesta vanhaksi akaksi ja/tai rumaksi ja epämuodostuneeksi. Siinä on myös prinssi, joka liittynee jotenkin taian murtumiseen. Olen lukenut kirjaa 1990-luvun lopulla tai 2000-luvun alussa Turun edesmenneessä Martin kirjastossa. Kansi ja kuvitus oli tummanpuhuvaa ja synkkää ja varsinkin tytölle taiottu ruma ulkomuoto on jäänyt minulle mieleen kuvista. Muistelisin, että tarina oli vähän Kaunotar ja Hirviö -tyyppinen käänteisesti (taika murtuu, kun prinssi rakastuu prinsessaan, vaikka tämä on todella ruman näköinen), mutta en ole tästä varma.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Voisikohan kyseessä olla kuvakirja "Sir Gawain ja Rumahinen"?
Se on Kuningas Arthurin tarinoita, ja sen on kertonut Selina Hastings. Tarinassa eräs Arthurin ritareista, Sir Gawain, joutui menemään naimisiin kammottavasti epämuodostuneen naisen kanssa, mutta saadessaan aviomiehen nainen vapautuu taiasta, ja osoittautuu kuvankauniiksi neidoksi.

Kirja löytyy meiltä pääkirjastosta ja autosta, mistä sen saa varaamalla:

http://tkuaurora/AuroraVaskiSilver/aurorasilver.html