Olen naimisissa Ghanalaisen miehen kanssa ja haluaisin tutustua Ghanalaisiin nimiin tulevaa lastamme silmälläpitäen. Olen yrittänyt netistä löytää näitä nimiä,…

Kysytty

Hei. Olen naimisissa Ghanalaisen miehen kanssa ja haluaisin tutustua Ghanalaisiin nimiin tulevaa lastamme silmälläpitäen. Olen yrittänyt netistä löytää näitä nimiä, mutta hakutulokset ovat olleet heikkoja. Hän kuuluu Fulani-nimiseen heimoon, ja heimojen välillä nimivaihtelu on käsittääkseni isoa. Olen kuitenkin kiitollinen jo pelkästään Ghanalaisista nimistä, joten spesifioiminen ei ole välttämätöntä :) Kirjat, nettisivustot, artikkelit, kaikki käy. Myös luovat ratkaisut kelpaavat! Otan kiitollisena vastaan myös tahoja joihin voisin olla yhteydessä ja joilta voisin mahdollisesti saada apua nimien löytämisessä. Kiitos!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ghanan virallinen kieli on englanti, mutta maassa on paljon etnisiä ja kielellisiä pienryhmiä, joitten takia on käytännössä vaikeaa etsiä ja löytää "ghanalaisia" etunimiä. Paljon helpompaa on etsiä esimerkiksi akan-kielen käyttäjien suosimia nimiä, koska tätä kieltä puhuu melkein puolet ghanalaisista. Wikipediassa on englanninkieinen artikkeli akan-kulttuurin nimikäytännöistä, joiden erikoisuutena on nimetä lapset viikonpäivän ja syntymäjärjestyksen mukaan. Siten sunnuntaina syntymä poika on Kwasi, tyttö Akosua. Muunnelmia on vaikka kuinka paljon. Tästä artikkelista löytyy jo kymmeniä ehdokkaita.

Fulani on kieli tai kieliryhmä, jota puhutaan laajalla alueella Länsi-Afrikassa. Ghanassa fulanin puhujia on alle miljoona eli se on selkeästi vähemmistökieli. Fulanit ovat usein muslimeja, toisin kuin akan-heimon jäsenet. Olisi varmaan tärkeätä selvittää puolison kanssa, haetaanko jotain perinteistä fulani-nimeä vai akanin kaltaista pääkulttuurin mukaista nimeä.

Myös seuraavien linkkien takana on englanninkielisiä ghanalaisiin nimiin liittyviä artikkeleita:

https://www.facebook.com/FitzGeraldLanguageServices/posts/ghanaian-name…

https://www.revolvy.com/page/Ghanaian-name

https://en.wiktionary.org/wiki/Appendix:Ghanaian_given_names

Heikki Poroila