Runoja 80 vuotta täyttävälle?

Kysytty

Etsin suosituimpia runoja ruotsiksi 80 vuotta täyttävälle monivuotiselle miespuoliselle työtoverille.

Vastaus

Vastattu

Näin lavealla määrittelyllä on vaikea ehdottaa mitään tiettyjä runoja, mutta sopivia runoja voisi etsiä vaikkapa seuraavista runovalikoimista:

‒ Bländad av död och kärlek : 130 år finlandssvensk poesi / i urval av Maïmouna Jagne-Soreau, Martina Moliis-Mellberg, Martin Welander

‒ De bästa svenska dikterna : från Stiernhielm till Aspenström / valda, presenterade och kommenterade av Jan Olov Ullén

‒ En hälsning i glädje och sorg / texterna samlade och utvalda av Carita Björkstrand

‒ Levande svensk poesi : dikter från 600 år / i urval av Björn Håkanson

‒ Modern finlandssvensk lyrik : en antologi / red. av Claes Andersson och Bo Carpelan

‒ Rosor är röda : älskade verser ur gamla poesialbum / i urval av Leena Järvenpää

‒ Skapa den sol som inte finns : hundra år av finsk lyrik / i tolkning av Torsten Pettersson

‒ Svensk dikt : från trollformler till Frostenson : en antologi / sammanställd av Lars Gustafsson

‒ Svensk poesi / under redaktion av Daniel Möller och Niklas Schiöler

Näiden saatavuuden voi tarkistaa osoitteesta https://haku.helmet.fi/iii/encore/?lang=fin.