Otsikko
Miten muodostetaan kirjojen ISBN numero?

Kysytty

Miten muodostetaan kirjojen ISBN numero?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

ISBN-tunnus sisältää kirjaimet ISBN ja 10 merkkiä, jotka jakautuvat neljään osaan – ensin on maantunnus tai kieliryhmän tunnus, sitten kustantajantunnus ja julkaisuntunnus sekä viimeisenä tarkistusmerkki.

Esimerkiksi ISBN 951-1-12345-8

951 = maantunnus tai kieliryhmän tunnus
1 = kustantajantunnus
12345 = julkaisuntunnus
8 = tarkistusmerkki

Maantunnus 951 tai 952 kertoo, että kirja tai muu erillisteos on julkaistu Suomessa. Kieliryhmän tunnukset 0 ja 1 ovat englanninkielisen kielialueen tunnuksia, ja niitä käyttävät esim. Iso-Britannia, USA, Australia ja englanninkielinen Kanada.

Kustantajantunnus vaihtelee yhdestä viiteen merkkiin kustannustoiminnan laajuuden mukaan. Julkaisuntunnus identifioi tietyn kustantajan yksittäisen julkaisun. Tarkistusmerkki paljastaa atk-käsittelyssä virheelliset tunnukset. Tarkistusmerkki 10 korvataan kirjaimella X.

Lisätietoja:

https://www.kansalliskirjasto.fi/fi/palvelut/palvelut-organisaatioasiak…

7 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Kuvittelin,että ISBN-tunnuksissa selviää,onko kustantaja merkinnyt tunnukseen,onko
kysymyksessä:
-tietoteos,elämäkertateos,romaani jne.