Miten ISBN-numeron kirjantunnusnumerovaihtoehtoja riittää kustantajalle, jonka kustantajantunnus on esim. 4-numeroinen?

Kysytty

Miten ISBN-numeron kirjantunnusnumerovaihtoehtoja riittää kustantajalle, jonka kustantajantunnus on esim. 4-numeroinen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kustantajantunnus voi olla jopa 7 merkkiä pitkä, joskin Suomessa kustantajantunnuksen maksimi on 5 merkkiä. Pitkän tunnuksen kustantajat ovat pieniä kustantajia, joilla ei ole tarvetta saada suuria määriä julkaisuntunnuksia. Suurilla kustantajilla on puolestaan lyhyt tunnus.

Julkaisun (kirjan) tunnus voi olla 1-7 merkkiä pitkä, joten yhden kustantajan käytettävissä olevien numeroiden määrä vaihtelee kymmenestä kymmeneen miljoonaan.

Suomessa otettiin vuonna 1989 käyttöön maan 951-tunnuksen rinnalle tunnus 952, koska koska pienten ja keskisuurten kustantajien ISBN-tunnukset loppuivat. Nykyisten ISBN-tunnusten rajat tulevat silti vastaaan ennemmin tai myöhemmin, eli ISBN-järjestelmää on uusittava lähiaikoina. Alla olevasta linkistä saat lisätietoja ISBN:n tulevaisuudesta.

http://www.kansalliskirjasto.fi/attachments/5pUoSL7FJ/5r8yZyaQD/Files/C…

Suomen ISBN-keskuksen kotisivu on osoitteessa http://www.lib.helsinki.fi/julkaisuala/isbn/