Miten saan haettua tietokannoista sarjakuva-albumeita esim. vuonna 1996? Haluaisin tietää, kuinka monta kotimaista sarjakuva-albumia on ilmestynyt vuonna 1994,…

Kysytty

Miten saan haettua tietokannoista sarjakuva-albumeita esim. vuonna 1996? Haluaisin tietää, kuinka monta kotimaista sarjakuva-albumia on ilmestynyt vuonna 1994, 1995, 1996, 1997, 1998 ja 1999 kunakin vuonna? Onko teillä tilastoja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tampereen kaupunginkirjastossa (pääkirjasto) on käytettävissä Fennica-cdrom-tietokanta, joka sisältää Suomessa ilmestyneen kirjallisuuden. Tietokantaan voi tehdä haun käyttämällä tarkenninta ts=sarjakuva-albumi. Vuoden voi määritellä lisäämällä hakulauseeseen operaattorin "ja" jälkeen vu=1996. Haun voi tehdä myös vaiheittain ja yhdistää lopuksi erilliset haut kirjoittamalla hakulauseeksi: yh=1 ja yh=2.

Tällä tavoin saatava listaus sisältää kuitenkin kaikki Suomessa julkaistut albumit, myös käännetyt (esim. 1996 135 kpl). Kotimaista alkuperää olevat teokset pitää poimia listasta erikseen. Lisäksi Suomen sarjakuvaseuralla (http://www.kaapeli.fi/~sarjaks/) on kotimaista sarjakuvaa koskevaa tietoa.