Etsin Suomessa järjestettävään imaamikoulutukseen liittyviä lehtijuttuja, jotka olisivat ilmestyneet suomalaisessa lehdistössä viimeisen vuoden aikana (ja…

Kysytty

Hei,

Etsin Suomessa järjestettävään imaamikoulutukseen liittyviä lehtijuttuja, jotka olisivat ilmestyneet suomalaisessa lehdistössä viimeisen vuoden aikana (ja erityisesti äskettäin päättyneen ramadanin aikana). Miten minun kannattaisi lähteä kirjastoista tätä uutisointia kartoittamaan? Onko joissakin kirjastoissa esimerkiksi jonkinlaista kävijöille avointa arkistoa, jossa lehtiä säilytettäisiin pitempään? Tai onko sellaisia kirjastoja, joista löytyisi mahdollisimman kattavasti hiljattain ilmestyneitä kotimaisia lehtiä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingin kaupunginkirjaston Pasilan kirjastossa (http://www.helmet.fi/fi-FI/Kirjastot_ja_palvelut/Pasilan_kirjasto) on laaja kokoelma lehtiä. Lehtiä säilytetään vaihtelevan pituisia aikoja: esimerkiksi Helsingin Sanomat, Hufvudstadsbladet, Ilta-Sanomat ja Iltalehti säilytetään pysyvästi (mikrofilmattuina n. kolme kuukautta ilmestymisestä). Useimpia lehtiä säilytetään lyhyempiä aikoja. Säilytysajat löytyvät Helmet-haun kautta: http://www.helmet.fi/fi-FI

Lehtiä ei lainata, mutta ne ovat vapaasti käytettävissä kirjastossa.

Artikkeleja tietystä aiheesta voi etsiä Aleksi- ja Arto-lehtitietokantojen kautta. Aleksia voi käyttää Helsingin, Espoon ja Vantaan asiakastitokoneilla. Arto on vapaasti verkossa käytettävä tietokanta. Hakuja voi tehdä myös e-Pressiin, joka sisältää noin 75 paikallis- ja maakuntalehteä, joiden artikkelit ovat suoraan verkon kautta luettavissa. Lehtiä voi lukea noin kahden kuukauden ajan niiden ilmestymisestä. Tietoa löytyy lisää täältä:

http://www.helmet.fi/fi-FI/Ekirjasto/Tietokannat/Artikkeli_ja_lehtitiet…

Ainakin näistä lehdissä on aiheesta kirjoitettu 9.8.2013: Helsingin Sanomat, Etelä-Suomen sanomat, Forssan Lehti ja Suomenmaa.