Otsikko
Kuinka kauan lehtiä säilytetään kirjastossa? Onko mahdollista lainata esim. vuoden 1999 lehti? En löytänyt tähän vastausta nettisivuiltanne

Kysytty

Kuinka kauan lehtiä säilytetään kirjastossa? Onko mahdollista lainata esim. vuoden 1999 lehti? En löytänyt tähän vastausta nettisivuiltanne

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kouvolan kirjastoissa lehtien säilytysajat vaihtelevat eri tyyppisillä lehdillä. Kouvolan pääkirjastossa lehtien säilytysajat on jaettu neljään eri kategoriaan: kuluva+ 1 vuosi, kuluva + 5 vuotta, kuluva vuosi + 10 vuotta sekä ikuisesti säilytettävät lehdet. Noita pidempään säilytettäviä ovat erilaiset harrastelehdet, joiden sisältö ei vanhene niin nopeasti kuin yleisaikakauslehtien sisältö. Eli jos tuo 1999 lehti on joku harrastelehti sen lainaaminen on hyvinkin mahdollista mutta naistenlehtiä ja yleisaikakauslehtiä Suomen Kuvalehteä lukuunottamatta ei vuodelta 1999 ole enää säilytyksessä. Sanomalehtiähän kirjastosta ei lainata mutta paikallislehdet ovat luettavissa mikrofilmeiltä.