Otsikko
Etsin kirjasto-aiheisia ja/tai kirjastoon liittyviä runoja sekä lasten että aikuisten kirjallisuudesta. Löysin itse Kaarina Helakisan ja Mervi Heikkilän runot…

Kysytty

Hei! Etsin kirjasto-aiheisia ja/tai kirjastoon liittyviä runoja sekä lasten että aikuisten kirjallisuudesta. Löysin itse Kaarina Helakisan ja Mervi Heikkilän runot sekä Kari Aronpuron ja Pekka Suholan runot. Onko olemassa muita? Onko ulkomaalaisia suomeksi käännettyjä runoja? Kiitos jo etukäteen vastauksesta!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Joskus aiemmin on vastattu kysymykseen kirjastoon, lukemiseen ja oppimiseen liittyvistä runoista. Vastauksen voit lukea seuraavan linkin takaa: Kirjastoai http://www.kirjastot.fi/fi-fi/tietopalvelu/kysymys.aspx?ID=16ad31c4-91b…

Tuossa vastauksessa mainitsemattomia suomalaisia kirjastorunoja löytyy ainakin seuraavilta;
Ilpo Tiihonen, runo "Biblio", julkaistu kokoelmassa "Largo", WSOY 2004.
Marja-Leena Mäkelä, kokoelmassa "Elämän nopia kaari" on useampia kirjastoaiheisia murrerunoja, julk. Cultura, 2009.

Käännösrunoja löysin Lahden kaupunginkirjaston runotietokannan (osoitteessa http://runotietokanta.kaupunginkirjasto.lahti.fi/) kautta muutamia;
Viktor Krivulinin "Runoja" kokoelmassa (Pohjoinen, 1994) on runo "Tulipalo tiedeakatemian kirjastossa".
Markku Innon kokoamassa valikoimassa uudempaa amerikkalaista runoutta "Lännen kieli" (Tammi, 1992) on Charles Simicin runo "Kirjastossa".
Stefan Mosterin toimittamassa saksankielisen runouden antologiassa "Puiden lohtu" (WSOY, 2005) on Ernst Jandlin runo "Kirjasto".

Uusinta runoutta julkaistaan nykyisin paljon verkossa. Googlettamalla löysin Marko Naumasen blogin "Varjokirja", josta löytyy muutama runo tunnisteella kirjastorunot. Blogia voi lukea osoitteesta http://vienzeziction.blogspot.com/search/label/kirjastorunot