Otsikko
Etsin että mitä tarkoittavat nimet: Albin ja Otteljaana? ja mistä maasta peräisin Albin etunimi on?

Kysytty

etsin että mitä tarkoittavat nimet: Albin ja Otteljaana? ja mistä maasta peräisin Albin etunimi on?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nimi Albin tulee latinan sanasta albus, 'valkoinen, kirkas'. Almanakassa Albin on 1.3. muistona Angersin (Länsi-Ranska) piispasta Albinuksesta. Albinus-muodossa nimi ilmestyi suomalaiseen kalenteriin ensi kerran vuonna 1488.

Otteljaana (myös muodossa Ottiliana, Otteliana, Ottilia) on Oton sisarnimi. Otto-nimen merkitys on 'tilallinen, varakas'. Lähtökohdaltaan Otteljaana kuuluu laajaan saksalaiseen ja ranskalaiseen nimiryhmään, joka on kehittynyt vanhoista Od-, ja Ot-alkuisista nimistä. Katolilaisessa perinteessä on lukuisia tähän nimiryhmään kuuluvia pyhimyksiä, mm. Pyhä Oda, Autuas Oda eli Odette ja Elsassin suojelupyhimys Odilia eli Ottilia.

Lisää tietoa suomalaisista etunimistä löytyy tässäkin vastauksessa lähteinä käytetyistä kirjoista, Kustaa Vilkuna: Etunimet ja Pentti Lempiäinen: Suuri etunimikirja. Molemmat löytyvät Lohjan kaupunginkirjaston kokoelmista.