Espanjalainen tyttöystäväni, joka juuri sai myönteisen päätöksen oleskelulupansa rekisteröinnistä, haluaisi kirjastokortin. Hän tulee siis saamaan suomalaisen…

Kysytty

Hei!

Espanjalainen tyttöystäväni, joka juuri sai myönteisen päätöksen oleskelulupansa rekisteröinnistä, haluaisi kirjastokortin. Hän tulee siis saamaan suomalaisen sotu-tunnuksen aivan näinä päivinä, ja kohtapuoliin hankimme myös henkilöllisyystodistuksen. Hän asuu kanssani samassa osoitteessa, mutta koska häntä ei vielä ole voitu rekisteröidä maistraatissa helsinkiläiseksi, se ei näy väestörekisterissä.

Saammeko hänelle kirjastokortin vain kertomalla hänen kotiosoitteensa ja näyttämällä hänen espanjalaista passiaan, vai pitäisikö meidän odottaa vielä?

Kiitos avustanne.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyllä tyttöystäväsi voi kirjastokortin saada. Kirjastokortin saadakseen tarvitsee Suomessa olevan osoitteen ja kuvallisen henkilötodistuksen, esimerkiksi passin. Jos suomalaista henkilötunnusta ja sitä esittävää henkilötodistusta ei ole, kirjastokortti on voimassa puoli vuotta kerrallaan. Kun henkilötunnuksen ja sen osoittavan henkilötodistuksen saa, voi kirjastokortin käydä muuttamassa kirjastossa pysyväksi. Kirjasto ei saa tietoja väestörekisteristä, joten tarvitsemme aina kuvallisen henkilökortin. Tämän vuoksi myös osoitemuutokset on itse ilmoitettava kirjastolle.

HelMet-kirjastojen käyttösäännöt: http://www.helmet.fi/fi-FI/Info/Asiakkaana_kirjastossa/HelMetkirjaston_…

Tervetuloa kirjaston käyttäjäksi!