En mistään löydä runoa, jota äitini lausui kun olin pieni. Voisinko sen saada sähköpostilla. Muistan siitä vain seur; ei nähnyt kevättä ei kesää, hän eli vain…

Kysytty

En mistään löydä runoa, jota äitini lausui kun olin
pieni. Voisinko sen saada sähköpostilla. Muistan siitä
vain seur; ei nähnyt kevättä ei kesää, hän eli vain syksystä
jouluun..

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Runo on Eino Leinon tekemä runo Aleksis Kivestä ja nimeltään Aleksis Kivi. Runossa on kaikkiaan 14 säkeistöä, joista kaksi ensimmäistä menee seuraavasti:
Syntyi lapsi syksyllä -
tuulet niin vinhasti vinkui-
tuult oli koko elämä,
nähnyt ei kesää, ei kevättä,
eli vain syksystä jouluun.

Syksyn lapsilla kiire on-
päre pihdissä sammuu-
aatos lentävi, aivot takoo,
veri paksuna päähän sakoo,
ovella Sylvester uottaa.

Eino Leino: Sulle laulan, Karisto Oy 1979