Otsikko
Runo nimeltä Taistelija, joka kertoisi Aleksis Kiven elämästä, luettu 1948.

Kysytty

Runo nimeltä Taistelija, joka kertoisi Aleksis Kiven elämästä, luettu 1948.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei,

emme ikävä kyllä ole onnistuneet löytämään Taistelija-nimistä runoa, joka kertoisi Aleksis Kivestä. Olisiko mahdollista, että runo olisi ohjaajanne itse kirjoittama? Tutkimme Kivi-aiheisia runoja, niitä ovat kirjoittaneet mm. Eino Leino, Uuno Kailas ja Otto Manninen, mutta mikään ei ole nimeltään Taistelija. Nämä runot löytyvät Aleksis Kivi - kansalliskirjailija -nettisivulta: http://www.aleksiskivi-kansalliskirjailija.fi/fi/index.php?option=com_c…
(Klikkaa runot esille vasemmasta laidasta)

Myöskään vanhoista työväenaiheisista valikoimista ei löytynyt runoa.

Taistelija-nimisiä runoja on ainakin Ilmari Kiannolla (Ks. Valitut teokset IV, s. 563), mutta siinä ei taida olla kyse Aleksis Kivestä.

Olemme välittäneet kysymyksen kirjastonhoitajien postituslistalle, mutta toistaiseksi sitäkään kautta ei ole löytynyt. Jos joku siellä muistaa tällaisen runon, välitämme vastauksen teille.

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Muistan kouluajoilta -70 luvulta sellaisen runon kuin "Taistelija", ja haluaisin itsekin löytää sen. Se ei mielestäni kertonut Kivestä, mutta alkoi sanoilla :" Taistella tahdon, totuuden tähden, iskeä suoraan kaikkien nähden. Iskeä niin, että suuttuvat suuret kansani kahlitun julkiset jumalat, iskeä niin, että haihtuvat humalat......