Oliko Sulo Saarits täysin suomalainen vai onko hänellä virolaisia sukujuuria?

Kysytty

Oliko Sulo Saarits täysin suomalainen vai onko hänellä virolaisia sukujuuria?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

En löytänyt mitään viitettä siihen, että Luumäellä syntyneellä ja kuolleella Sulo Saaritsilla (https://fi.wikipedia.org/wiki/Sulo_Saarits) olisi virolaisia sukujuuria tai että nimi "Saarits" olisi erityisen virolainen. Sitä on käytetty eri puolilla Suomea ainakin 1800-luvulta lähtien. Sukunimi-infon mukaan se on suhteellinen harvinainen (http://www.tuomas.salste.net/suku/nimi/saarits.html), mutta ei kuitenkaan poikkeuksellisen harvinainen. Samaisen infon mukaan tuolla Luumäen suunnalla on myös Saarits-niminen kylä tms, joten todennäköisesti myös laulajan sukunimi on sieltä peräisin.

Vaikka kaikille tullee ensimmäisenä mieleen Georg Otsin sukunimi, s-päätteiset nimet ovat pikemminkin latvian kuin viron kielessä tavallisia (useimmat latviankieliset nimet päättyvät s-kirjaimeen).

Heikki Poroila

11 ääntä

Kommentit

Luumäellä on opaitsi Saarits -niminen kylä, myös Saareks-kylä. Saarits tai Saaritsi -nimisiä henkilöitä löytyy Hiski-tietokannasta joitakin kappaleita 1800-luvulla tai aivan 1900-luvun alussa. Muuan sen niminen nainen on ennättänyt Vpl Uusikirkollekin ratavartija Mötön vaimoksi, ja eräs Ruokolahden Terävälän kylässä olleen talon entinen renki, sittemmin vävy Matti Saarits on ollut ainakin neljän lapsen isä. Harvinainen nimi todellakin, noissa tiedostoissa näyttäisi olevan vain muutaman perheen sukunimenä. Eikä kertaakaan sisään- tai poismuuttaneissa, ainoastaan vihittyjen tai kastettujen kirjoissa. Tosin kirkonkirjat ovat siihen aikaan olleet puutteellisia.