Otsikko
Ei ole nähty sen koommin, mikä on tuo koommin? Täytyy mennä jonkun pakeille, työkalu- vai mille pakeille? Ei ole moksiskaan, voiko joku olla moksis?

Kysytty

Ei ole nähty sen koommin, mikä on tuo koommin?
Täytyy mennä jonkun pakeille, työkalu- vai mille pakeille?
Ei ole moksiskaan, voiko joku olla moksis?

Vastaus

Vastattu

Koommin on johdos sanasta kova (murteissa esiintyy yleisen muodon koommin lisäksi alueittain myös muodot koimminkomminkoum(m)inkovemmin).

Koommin Suomen kielen etymologisessa sanakirjassa

Pakeille tulee sanasta pakista eli jutella. Toisin sanoen mennään jonkun puheille.

Pakeilla Suomen kielen etymologisessa sanakirjassa

Moksiskaan on ilmeisesti leikillinen mukaelma sanonnasta (ei ole) moinaan, joka on pron.-vartalon mo- sijamuoto (mon. ess. sekä omistusliite), ks. moinenmokoma. Moinaskaan merkitsee stadin slangissa millänsäkään, piittaamatta, välittämättä.

Moksiskaan Suomen kielen etymologisessa sanakirjassa

Lisää näiden ja muiden suomen kielen sanojen alkuperästä voit lukea Suomen kielen etymologisesta sanakirjasta.

Suomen kielen etymolginen sanakirja verkossa