Otsikko
70-luvulla opettelin lukemaan sinisellä pehmeäkantisella loruvihkolla, jonka nimi oli muistaakseni Hanhiemon loruja. Muistan katkelmia useista loruista, mm. …

Kysytty

70-luvulla opettelin lukemaan sinisellä pehmeäkantisella loruvihkolla, jonka nimi oli muistaakseni Hanhiemon loruja. Muistan katkelmia useista loruista, mm. "Kun hanhiemo toisinaan tahtoo kauas entää, niin uljaan hanhen selässä hän silloin sinne lentää" "Lilleri lalleri aidalle kipusi, lilleri lalleri aidalta putosi, eikä edes tohtorit kuninkaan, voineet lilleriä parantaa." "...kenkätalossa Niittytiellä. Keinui, juoksi, huusi, leikki. Pihalla Pekka, Liisa, Heikki. Ja kun illalla kello löi kuusi, hän lapset nukkumaan huusi..."
Tällaisia versioita loruista en 70-luvun jälkeen ole nähnyt. Onko tietoa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lorusi ovat peräisin Hanhi-emo-nimisestä kirjasta, tekijä on Gyo Fujikawa. Se on ilmestynyt vuonna 1969 ja kuuluu Peku Pensseli -sarjaan. Kirjaa ei valitettavasti enää ole Helmet-kirjastojen kokoelmissa.

Tiedot kirjasta ja loruista löytyvät Lastenkirjainstituutin Onnet-tietokannan kautta:

http://prettylib.erikoiskirjastot.fi/lib4/src?PBFORMTYPE=01002&TITLEID=…

http://www.tampere.fi/kirjasto/sni/haku.html