Olipa kerran Tuiterin Tuomas Tuiterin Tuomas se possun huomas... Varasti possun se Tuomas! Miten menee tämä 50-luvun runo /loru? Olen sitä 5-vuotiaana…

Kysytty

Olipa kerran Tuiterin Tuomas
Tuiterin Tuomas se possun huomas...
Varasti possun se Tuomas!

Miten menee tämä 50-luvun runo /loru?
Olen sitä 5-vuotiaana esittänyt. Olisko Kirsi Kunnaksen suomennos, sellaisesta "Pitkästä Kirjasta"?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Muistikuvasi pitää paikkansa:
Tuiterin Tuomas -loru löytyy Hanhiemon iloinen lipas -kirjasta, jossa on kokoelma vanhoja englantilaisia lastenloruja. Suomentaja on Kirsi Kunnas. Kirja on malliltaan pitkä ja kapea, sen on kustantanut WSOY, ja siitä on otettu useita painoksia. Ensimmäinen painos on vuodelta 1954.

Loru menee näin:

Tuiterin Tuomas

Tuiterin Tuomas,
possun huomas,
ja varasti possun se Tuomas.
Sen lihat hän söi,
ja nahat hän möi,
ja viimeksi kerrotaan paras:
selkäänsä sai varas.